Klaspagina - vierde leerjaar

L4C

4A naar de boerderij

anders gelijk

We ondervonden hoe mensen met een beperking moeilijkheden kunnen hebben in het dagelijkse leven. 4A ging op bezoek in de school van Aaron. Daar waren activiteiten samen met de kinderen van een school van Buitengewoon Onderwijs. 4B ging op bezoek bij een creche met inclusie (hier worden ook kinderen met een beperking opgevangen) In de klas ontcijferden we brailleshrift, speelden we blind 4 op een rij, probeerden we blind een tekening uit te prikken, speelden we een spel met een 'geluidsbal', legden we blind een parcours af op de speelplaats, ondervonden we hoe moeilijk het is om met een rolstoel op straat en op het voetpad te rijden, ...

4B naar de boerderij

We gingen op bezoek bij een melkveebedrijf. Op de boerderij kregen we heel veel uitleg over de koeien en de melk. We namen een kijkje in de stallen van de koeien en in het melkhuisje en de melkstal. We proefden verse melk en maakten een melkbroodje. Toen mochten we ook een echte koe proberen melken. Dat was niet zo gemakkelijk.

wriemelbeestjes 4B

We gingen in het Astridparkje op zoek naar wriemelbeestjes. Onder leiding van de Grasshopper zijn we met loepen en netten op zoek gegaan. We maakten een Wriemelstad en deelden alle dieren die we vonden in volgens lichaamsbouw. Met een estafettespel leerden we over de voortplanting van de vlinder en hoe een mierenkolonie met elkaar samen werkt.

wriemelbeestjes 4A

oliebollen eten

De vrijdag voor de vakantie sloten we het jaar 2017 af met het gaan eten van lekkere oliebollen. Mmmmmmmmmmmm.........

carnaval vieren

We vierden fluocarnaval op school en maakten een stoet onder politiebegeleiding met de volledige school.

wetenschap en techniek

In ons WO-thema experimenteerden we erop los. Ook de assistente van professor Watt kwam op bezoek en leerde ons meer over groene energie. We gingen ook op onderzoek in de school. In kleine groepjes bereidden we ook een experiment voor om dan onze bevindingen voor te stellen aan de klas.

voorleesweek

We ontleenden in de bibliotheek een prentenboek. Dat hebben we in de klas voorbereid en dan lazen we het voor aan een kindje van de derde kleuterklas.

bezoek aan Brussel

Met de trein gingen we naar Brussel. Daar bezochten we eerst het Belvue museum. We leerden nog heel wat bij over onze koningen en we zagen het koninklijk paleis. Op de terugweg naar het station passeerden we nog langs de Grote Markt en Manneke Pis.

schaatsen op de openluchtijspiste

Net voor de vakantie gingen we met het vierde leerjaar schaatsen op de openluchtijspiste. Het ging bij iedereen al vlot!

zeeklas donderdag 19 oktober

Vandaag gingen we voor een laatste keer naar het strand. We gingen op zoek naar schelpen en diertjes. Na een lekkere picknick leefden we ons uit op de go-carts en bouwden we zandkastelen. Wie wordt de winnaar? Vanavond trokken we onze feestkledij aan. Er werd op los gedanst ! Slaapwel en tot morgen!

zeeklas vrijdag 20 oktober

Na een rustige nacht maakten we onze valies terug. We speelden in de voormiddag nog een spel in groep. Juf Kim leerde ons nog een dans en gaf een relaxatieoefening. Na het middagmaal werden de prijzen voor de zandkastelen uitgereikt. Ook de 3 netste kamers kregen een prijs. Toevallig allemaal jongens? Alle kinderen waren blij om mama of papa terug te zien na de busrit. Aan iedereen een prettig weekend gewenst en tot maandag!

klik hier

Halloween in het vierde leerjaar

We mochten ons verkleden en schminken, speelden spelletjes, keken een film, versierden fruit en cupcakes.

zeeklas maandag 16 oktober

Na een vlotte busrit genoten we van een zonovergoten dagje strand. We gingen we met de voeten in het water, maakten zandkastelen, zochten schelpjes en aten een lekkere wafel als vieruurtje. Na lekkere sandwiches schreven we een briefje naar huis. We speelden nog wat gezelschapsspelletjes en kropen dan in ons bedje voor een eerste nacht in De Panne. Geeuw.... geeuw.... tot morgen!

zeeklas dinsdag 17 oktober

Na een rustige nacht waren we klaar voor alweer een schitterende aan zee. We bezochten het museum 'De Nachtegaal' waar we heel wat bijleerden over zand, zee, duinen en vogels. Nadien zwierden we de beentjes los tijdens een danssessie met juf Kim. Maar waar iedereen natuurlijk naar uitkeek was de zwempartij in Plopsaqua. Dolle pret in de wildwaterbanen , het buitenzwembad, de glijbanen en het stormbad met echte regen. Na een wandeling naar De Flipper stond er spaghetti op het menu. We luisterden naar het verhaal van 'de mooiste vis van de zee' en knutselden er op los. En nu vlug slapen want zwemmen is toch vermoeiend. Slaapwel!

zeeklas woensdag 18 oktober

Na wat krachtvoer door een ontbijt met cornflakes waren we klaar voor een verkwikkende ochtendgymnastiek. Daarna stonden enkele gidsen ons op te wachten voor een leerrijke wandeling door de duinen. We leerden veel bij over de fauna en de flora. Na het middagmaal konden we even uitrusten op ons bed zodat e weer energie kregen voor het duinenspel. Iedereen gaf het beste van zichzelf en genoot met volle teugen. Nadien een stevig partijtje voetbal onder begeleiding van de directeur, spelen op de speeltuin of knutselen met de skoebidoedraden. Voor het avondmaal namen we allemaal nog een douche om de zandkorreltjes weg te spoelen en installeerden we ons voor een ontspannende film. Tanden poetsen en bedje in. Tot morgen!

klik hier

voorbereiding zeeklassen in de klas

We maakten zelf zout zeewater (en proefden hier ook van) We probeerden zelf zand te maken. Tijdens de les muzische opvoeding mengden we kleuren en maakten we verschillende zeeën. Ook maakten we super lekkere 'zandkoekjes' . Mmmmmmmm

kapitein en matroos

Wij zijn klaar om te vertrekken op zeeklas! :-)

instapnamiddag zeeklas

Nog drie keer slapen en we vertrekken naar De Panne. En we zijn er klaar voor. Alle kinderen kreeg vandaag van professor Pompidou een 'pilletje' voor eerlijkheid, enthousiasme, samen werken, repect, orde, luisteren, verdraagzaamheid ... op zeeklas. We zongen ook nog enkele zeeliedjes.

brandweer 4A

In ons WO-thema 'de buurt' gingen we op bezoek bij de brandweer.

brandweer 4B

brandweer 4C

In ons WO-thema 'de buurt' gingen we op bezoek bij de brandweer.

1 september in 4B

We gingen vandaag op verkenning in de klas en in de school. We maakten kennis met elkaar en de juf, maakten al wat schriften en boeken in orde en verkenden hoekenwerk.

leerwandeling door Gent

We gingen op leerwandeling door Gent. Het vertrekpunt was de school en zo gingen we in twee groepen op fotozoektocht. We leerden ook ons kompas goed gebruiken en onze route op een kaart volgen. Ook op de Ipads volgden we de route via de app 'google maps'. Zo leerden we Gent nog wat beter kennen.

dierendag

Juf Mireille bracht cavia's mee naar de klas en we zongen het lied 'alle dieren doen vandaag een beetje raar'.